Thursday 11 February 2010

More on Islamic Parenting

Masih dalam topik 'Islamic Parenting'..

Saya terlupa nak tulis sesuatu yang diketengahkan oleh penulis buku 'Cinta Di Rumah Hasan Al Banna'.

Dari Surah As-Shaffat, ayat 102..

Nabi Ibrahim as: Hai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu..

Nabi ismail as: Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk orang2 yang sabar.

Kita sering diingatkan tentang pengorbanan Nabi Ibrahim dan (anaknya) Nabi Ismail as. Terutama sekali ketika musim haji. Bagaimana seorang ayah yg sanggup mengorbankan anaknya kerana perintah Allah swt dan bagaimana redhanya seorang anak mentaati bapa dan Tuhannya. Tapi kita sering terlepas pandang yang Nabi Ismail as tak akan jadi begitu tanpa didikan tauhid luar biasa oleh Nabi Ibrahim as (atau ibunya, Siti Hajar). Mungkin inilah model ibu bapa terbaik untuk kita.

Terima kasih kepada Mynie yang mengetengahkan artikel ini 'Raising Children in Deen and Dunya'. Bacalah, di samping baca jurnal2 untuk masters/phd tu. Dan saya letak sini 2 ayat dari artikel tersebut untuk kita fikirkan..

A sign of someone whom Allah loves is that when you see him/her, you remember Allah.

On the Day of Judgment, you’ll be standing with the ones you loved most in the dunya,” reminds another well-loved scholar, “so choose your friends wisely"


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Di kala hati susah dan fikiran buntu, Engkau datangkan pertolonganMu dari hamba-hambaMu yang tiap kali ku pandang mereka, mengingatkanku pada KasihMu..

Kepada warga Malaysia di Leeds, UK, terima kasih. Hutang budi kalian kami sekeluarga bawa ke mati.

4 comments:

anon suria said...

hope adik hasma recover soon. take care!

Ummuaisya said...

Bas..aku rasa aku dah makin jauh denganNya..kesibukan dan kepenatan menyebabkan aku lalai..aku mesti berubah untuk anak2..
harap aku dpt lebih displinkan diri lepas ni.. ;-)
* byk2 lah tulis pasal parenting ye..aku ni takde masa nk baca buku..biasa buka blog ko time2 on call, dpt gak knowledge about parenting ..thanks !!

Mamaboyz said...

ila, busy yer..takpelah kerja pun kalau ikhlas ibadat jugak, nanti aku cari buku or article lain yang best ok

Ummuaisya said...

thanks bas..kalo jumpa apa2 yg best bgtaulah...and kalo ada technique2 yg bagus utk ajar anak..share lah ye..aku takde masa sgt nk search apa2 bahan/ anything about parenting