Monday 1 February 2010

Lemas Dalam Lautan Ilmu

Hari tu saya ada cakap pasal luasnya lautan ilmu Allah. Ni nak sambung sikit lagi.

Ilmu sentiasa berkembang dan membiak sampai kita rasa lemas dalam lautan ilmu (aduhh terasa bodohnya kita hahaha).

Baru2 ni saya ada subscribe (percuma) MedPage Today (link di kanan blog) iaitu satu buletin perubatan yang berpusat di US. Setiap hari mereka hantar berita2 terbaru bidang perubatan melalui email, sama ada research2 terbaru di jurnal2 perubatan terkemuka, online CME (Continuous Medical Education) yang diberikan oleh ahli akademik di sana, notifikasi FDA (Food and Drug Administration), blog2 perubatan dan macam2 lagilah.

Tetapi hasilnya makin berserabut otak saya adalah hahahaha sebab banyak sangat. Ini baru perkembangan terbaru perubatan di US, belum Eropah atau Asia punya.

Ada bidang perubatan di sana yang tiada di Malaysia, contohnya 'wilderness medicine' - salah satu bidang dalam Kecemasan dan Traumatologi khusus untuk aktiviti menyelamat di kawasan pergunungan, gempa bumi dan sebagainya.

Siapa kata terlebih berat badan bahaya untuk kesihatan? Semua doktor kata, of course :P Tetapi dalam satu kajian yg baru diterbitkan dalam Journal of American Geriatrics Society, kenyataan gemuk bahaya untuk kesihatan tidak benar untuk golongan warga emas (lebih 70 tahun).

Ini kajian epidemiologi, bukan randomized clinical trial. Tapi tentunya tak boleh pandang sebelah mata je. Ia melibatkan 9000 subjek warga emas.

During 10 years of follow-up, overweight study participants had a 13% lower risk of death compared with normal-weight participants (HR 0.87, 95% CI 0.78 to 0.94). Obese participants had a mortality risk similar to that of normal-weight participants (HR 0.98, 95% CI 0.85 to 1.11).

Self-reported sedentary lifestyle doubled the mortality risk for women across all BMI categories (HR 2.08, 95% CI 1.79 to 2.41). In contrast, sedentary lifestyle increased the mortality risk for men by 28% (HR 1.28, 95% CI 1.14 to 1.44).


eh apasal hah? hah tu lah tak perlu risau sangat kalau overweight kuang kuang kuang (perhatian; overweight (BMI 25-29), bukan obese (BMI>30). Tapi hidup kurang cergas (sedentary lifestyle) masih membunuh.

Dan software untuk pesakit yg mempunyai masalah pertuturan seperti autism dan Down Syndrome pada IPhone?

isk isk isk..

Itu baru bidang perubatan. Kalau saya time travel ke tahun 1995 dan bagi tahu pada Saya-yg-berumur-15 tahun, bahawa pada tahun 2010 nenek saya akan meninggal dan saya berada di UK tetapi masih boleh bersama dalam majlis tahlilnya yg diadakan di Seremban (melalui Skype), tentu Si-Remaja-Saya tercengang2 dan ambil keputusan mendalami bidang IT.

Apa yang menunggu kita 15 tahun lagi?

Macam2 boleh buat sekarang dengan adanya broadband. Tapi tesis Papaboyz ialah tentang Ultrawide band...err "apa tu?" saya bertanya pada Papaboyz. Jawabnya "sesuatu yg lebih advance dari broadband"...(huh?)

"tapi apa contoh kegunaannya?"
"supaya data yg lagi besar pun boleh di-wireless-kan. Macam PS3."

(APA?! PS3 pun wireless?)--- oh tidakk.. /no

Inilah setitik ilmu kita. Menuntut hingga ke liang lahad.

3 comments:

umiM said...

salam bas,
broadband= jalur lebar
ultrawide band= jalur terlalu lebar?

i find the translation not very amusing..maybe the future Dr has better suggestions.

may Allah mudahkan your final year in UK!

SMM said...

umiM,
my suggestion - jalur lebar nian? still a 'direct' translation, cuma different choice of words yg hopefully bunyi sedap sikit... persoanally i don't like translation 'jalur'. it doesn't explain what the thing is.

bas,
hahaha.. lawak lah yg PS3 tu :) i second you to say "oh tidak!!"

Mamaboyz said...

salam kell, dia cakap no idea hehehe

mynie, mcm tajuk filem je :)

aku rasa since UVrays adalah sinar ultraungu, boleh kot pakai jalur ultralebar