Monday 12 April 2010

BBA

BBA kalau dalam istilah perubatan ialah 'birth before arrival'. Ia digunapakai apabila seorang ibu melahirkan anak dalam perjalanan ke hospital (tak sempat sampai hospital). Contohnya dalam kereta (terperangkap dalam kesesakan lalu lintas), atas perahu (di Sabah/Sarawak), dalam ambulans etc. Tapi bukan di rumah. Kalau di rumah- home delivery. Ini tiada masalah sangat kerana jururawat desa merangkap bidan boleh tolong bantu proses kelahiran. Tapi kalau kes BBA memang masalah sebab persekitaran tak steril (risiko jangkitan kuman), tali pusat lambat dipotong (darah bayi jadi pekat) dan ibu berisiko tinggi untuk tumpah darah (postpartum haemorrhage- yang merupakan pembunuh ibu nombor satu).

Tapi entry ni bukan pasal BBA di atas. Ini pasal BBA bagi seorang blogger- Beautiful Blogger Award.



MIO yang beri pada saya. Terima kasih MIO. MIO kata blog saya macam History Channel. Hehehe saya pun tak tahu kenapa. Kalau macam Lonely Planet atau GlobeTrekker takpe jugak :P. Apa2 pun tenkiu very much MIO. Awak je lah sudi bagi saya award sob sob.

Menurut peraturan tag ini, saya kena cerita 7 perkara pasal diri saya. Saya rasa saya cuma nak senaraikan 7 wishlist (duniawi) saya.

1. Saya nak adik saya sembuh.
2. Saya nak buat Master atau lulus MRCP dan jadi pakar perubatan.
3. Saya nak ada perpustakaan di rumah (yang ada beribu2 buku).
4. Saya nak pergi Niagara Falls (sambil duduk berpicnic berdua2an dgn Papaboyz hehehe).
5. Saya nak anak2 saya ada komputer sendiri, bukannya kongsi laptop saya (sumber stress).
6. Saya nak seorang best friend saya A bertemu dgn teman hidup sejatinya, dan seorang lagi best friend saya T mendapat anak soleh yang dihajatinya.
7. Saya nak kemahiran speed read.

Saya juga perlu beri award ini kepada blogger lain.

Penerima kehormat award ni daripada saya ialah Dr Mas Afzal, yang menulis di blognya, Not The Primrose Path, yang walaupun hebat diduga tetapi masih peduli untuk memberi inspirasi kepada orang lain. May Allah ease your path.

No comments: