Wednesday 5 August 2009

Ruginya kanak2 Malaysia...

Beberapa minggu lepas pembelajaran subjek sains dan matematik telah ditukar semula ke Bahasa Malaysia. Ramai yang beri hujah2. Ada yang bentangkan keputusan statistik kajian, ada yang mempertikaikan kredibiliti kajian tersebut. Orang sains kata camni, orang sastera kata camtu. Ramai juga yang beri cadangan2 bernas seperti laksanakan penggunaan Bahasa Inggeris secara berperingkat, wujudkan semula sekolah aliran Inggeris, tingkatkan dulu penguasaan bahasa Inggeris dsbg.

Topik ini membahagi Malaysia (yang telah pun berpecah belah) kepada lebih pecahan, yang menyokong dan membangkang (biasalah tu).

Yang sokong atau bangkang dua-dua tak salah. Mana2 kumpulan yang anda masuk pun tak kisah sebab memang dua2 kumpulan ada benarnya.

Kesian ek pada budak2 kampung dan cikgu2 yang terpaksa ajar mereka tu. Tekanan mereka kita tak tahu sebab Alhamdulillah kita pandai berbahasa Inggeris. Tapi semua kitab2 sains dan matematik dalam bahasa Inggeris begitu juga jurnal2 antarabangsa. Nak kerja bagus pun English kena tiptop. Kitorang bentang kes2 pesakit pun semua dalam English walaupun di Univ Kebangsaan dan semua yang hadir hanya orang Malaysia. (Kalau tukar cakap Melayu boleh pening dibuatnya, yelah 'heart' tu kan jantung tapi kalau tafsir 'you are the love of my heart' ialah 'andalah cinta hati saya' bukannya cinta jantung saya).

Perkara ini heboh sebab rakyat Malaysia masih sayangkan negara. Ini masalah pendidikan negara jadi ini memang masalah SEMUA.

Tapi apa masalah kita sebenarnya?

Baru2 ini sahabat saya ketika sekolah dulu menceritakan dalam blognya tentang hilangnya roh utk belajar di kalangan mahasiswa kita. Sampai lemah lutut kawan saya tu dan membuatkan dia berazam utk cepat2 menghabiskan PhDnya supaya cepat kembali ke Malaysia dan buat apa yang boleh utk anak2 Malaysia. Bertuahnya UIAM dapat pensyarah lulusan Oxford yg bertanggungjawab sepertinya. Mudah2an anak2 saya akan dapat guru sepertinya.

Bahasa Inggeris memang penting tapi kita perlu rapatkan jurang. Buatnya saya dihantar bertugas di ceruk hulu mana2 tak perlulah saya risau tentang sekolah anak saya.

Ya, sesuatu perlu dibuat kepada sistem pendidikan kita.

Setelah berada di bumi penjajah kita dulu ini hampir 2 tahun, dan setelah Adam habis sesi persekolahannya seminggu lepas, saya mula terasa yang budak2 di Malaysia lambat masuk sekolah.

Saya rasa umur 7 tahun sangat lambat utk mula pendidikan formal.

"alah..takpelah budak, biar dia puas main dulu baru mula sekolah" Dulu pun saya berfikiran begini bila dapat tahu yang budak di UK ni mula sekolah seawal 3 tahun.

Tapi ini mungkin sebabnya budak Malaysia suka main saja. Kita telah terlepas peluang keemasan utk mendidik mereka semasa mereka masih selembut rebung.

Imam2 besar dulu pun belajar dan hafaz Quran semasa usia pra-sekolah lagi. Ini umur ketika otak mereka seperti 'sponge', boleh serap apa saja.

Memang ramai yang hantar anak2 ke tadika awal tapi bayaran sgt mahal. Saya tengok di internet ni rata2 RM 2ribu lebih satu semester. Input pun tak selaras. Kalau yang miskin atau gaji banyak tapi anak ramai macam mana pulak nak hantar semua ke tadika yg mahal2 ni.

Jadi saya cadangkan daripada kita buang duit tukar silibus sana sini sampai semua pening ,apa kata kita mulakan sekolah rendah pada umur lebih awal, darjah 1 umur 5 tahun. Saya cakap dengan siapa ni? Muhyidin Yassin? Kalau ada yang kenal dia bolehla bagitau tapi saya sebenarnya cakap dgn ramai kawan2 yang berada dalam sistem pendidikan. Saya rasa mesti nanti salah seorang akan duduk dalam kabinet.

Pengalaman Adam bersekolah umur 3 tahun

Saya mula2 agak was2 tentang menghantar Adam ke sekolah terlalu awal. Tapi disebabkan Adam jenis pemalu dan kami inginkan dia lebih berani dan berkeyakinan diri, kami masukkan juga dia ke sekolah.

Hari pertama hingga ketiga ibu bapa dibenarkan utk menemani anak supaya mereka boleh sesuaikan diri. Jadi kami dapat lihat bagaimana guru2 ini menangani murid2 yang masih cakap pelat dan kebanyakannya English bukan bahasa ibunda. Kelas Adam memang hanya penuh dengan mainan. Dari jigsaw puzzle, blok2, main masak2 sampailah ke pasir dan air.

Kalau di rumah, haramla nak bagi Adam sepah2 buat lukisan atau kerja2 kraf. Itulah gunanya sekolah, utk buat benda yang kita tak buat kat rumah.





Sebenarnya banyak juga input dari cikgu yang membantu kami lebih memahami Adam. Sekolah pulak banyak bagi 'award'. Kalau 'polite' di dewan makan pun boleh dapat sijil yang diberi semasa perhimpunan mingguan (yg boleh dihadiri ibubapa). Jadi budak2 lebih berkeyakinan.

Adam berpuas hati dengan sijil yang diterima......


Bersama penerima2 sijil yang lain


Adam berlagak dgn kawan...

Pada minggu terakhir persekolahan ibubapa dapat 'report card' anak masing2.





Hari terakhir Adam di sekolah bersama cikgu2nya...(tak reti saya camne nak susun cantik2 semua gambar2 ni)




Rakan sekelas Adam (perasan tak berapa kerat je org putih)....


Jadi, apa pendapat semua? Itu saja buah fikiran saya. Kalaulah dari kecil mereka boleh ditanamkan sifat dahaga ilmu, jadi tak kisah belajar dalam bahasa apa pun boleh berjaya. Pada umur ini kalau nak diajar bahasa cina dan tamil pun mesti diorang boleh tangkap. Saya tak pasti negara Jepun, Germany atau Amerika macam mana.

Ruginya kalau umur 7 tahun baru nak belajar...

17 comments:

anon suria said...

adam really creative. cantek sumer yang adam buat...

m-i-o said...

ah ha, betul tu. sy setuju!

perkembangan seorang manusia berlaku paling pantas dan paling berkesan dalam tempoh 0-6 tahun. dan memulakan persekolahan pada usia 7 tahun bermakna peluang utk belajar dengan mudah tanpa perlu bersusah payah telah tertutup sama sekali.

dan betul, di malaysia ni kindergarten/childcare centre yg bagus2 dan cuba memberikan pendedahan awal tentang pembelajaran kpd anak2 memang mengenakan bayaran yg tinggi dlm lingkungan rm300-500 sebulan. yg murah ada, tp sudahnya anak2 cuma dibiar melongo ajela sampai mak bapak datang amik sehabis waktu kerja.

sy rasa, dr mahathir perkenalkan PPSMI bukanlah utk anak2 yg sedang belajar di sekolah2 sekarang. tetapi sasaran sebenar ialah anak2 melayu yg kini masih dlm kandungan, dan berusia di bawah 6 tahun - supaya ibu bapa melayu boleh bersedia lebih awal dan memberikan pendedahan yg sewajarnya. kerana setiap bayi dilahirkan sebagai genius! tp biasalah, pemikiran mahathir memang terkehadapan - maka org tak paham cara mahathir ini.

kesian memang kesian...hopefully ibu2 yg celik mata dan minda boleh melakukan sesuatu terhadap anak2 mereka. dn tidak ada jalan lain melainkan mendidik sendiri anak di rumah walaupun mereka bekerja.

zarina said...

Anak Akak masuk sekolah sini Year 1. Kalo tanya dia mana best sekolah. Dia mesti kata UK. Sini tak pressure. Exam tak de. Dulu masa tadika 4 tahun pun dah ada exam.

Lg satu yg Akak suka, baju sekolah budak T-shirt je. Tak yah nak iron. Mak pun tak pressure.

Mamaboyz said...

"thank you auntie su.." kata adam

mio- memang kena maksimakan kapasiti otak budak2 ni dari kecik, kalau mak keje masa yg ada pun terhad, baik jadikan saja national programme, jadi semua berpeluang, kalau budak yg mak bapaknya yg kurang inisiatif pun sekurang2nya boleh dibantu

kakzarina, 4 thn pun exam? a'ah la.. haruslaa balik malaysia nanti saya bergelumang dgn iron je

SMM said...

i agree kids patut belajar awal, tapi kena learn through play, ala alal playgroup gitu. mcm all these arts and crafts yg adam buat - so much fun! biar byk games. dan jgn stresskan these kids. i think one of the important things we want the kids to learn is that: learning is fun!

mummy said...

wei...betul ler...umur 7 thn lambat sangat dah nak start.

pastuh cikgu-cikgu kene passionate. takleh ler nak marah budak je kalau budak tuh lain/lembap sikit.

tgk komen cikgu adam tuh komprehensif. kalau kat smart reader harituh, komen nya sama je year in year out. ayat sebaris je.

kita nak anak-anak pandai tapi takde masa (kesabaran n skills) utk guide/monitor. outsource kat cikgu je lah.

Mamaboyz said...

mynie:
kelas adam mmg mcm a big play area, pastu budak bebas nak pilih station apa diorg nak main (blocks station, dough, puzzles, dolls) pastu cikgu2 main dgn diorg, pastu nanti diorg kumpul then read stories and nursery rhymes, aku rasa mmg fun sbb adam tak pernah liat nak pegi sekolah

mummy:
cikgu adam mmg well trained, masa perjumpaan parents-teacher pun komen yg cikgu dia bagi well structured, pastu siap ada notes pasal adam and ada target.. "by christmas we would like adam to master pencil control....(masa tu adam tulis genggam pensil lagi, bukan tripod grip mcm org besar)

ni bukan cikgu2 tangkap muat asal boleh main dgn budak je....

m-i-o said...

masalahnya ialah, kalo kat malaysia, nak well-trained (and qualified) preschool teachers - sgt susah nak cari.

kalo ada pun mereka tak mampu bertahan dengan gaji yg kecik. kesian wokeh, ada diploma in early childhood pun cuma dapat maximum 1k aje sebulan (padahal handle 2 session, pagi & petang). in average, gaji diorang RM500/++ aje.

utk pengusaha taska/tadika pulak, bukannya taknak bagi gaji yg sepadan dgn kerja dan masa yg diperuntukkan - cuma mmg tak boleh pusing modal. sebabnya, mak bapak takmo byr lebih. mak bapak malaysia ni kalo nk masukkan anak2 kat tadika mahal (cthnya smart reader) tak kesah bayar mahal. tp utk tadika biasa (wpun bagus) bayar mahal sket dah melenting.

kt oversea lain....

Mamaboyz said...

yer, preschool teachers penting utk dijadikan satu profession yg diiktiraf, kalau ada diploma kenalah bayar gaji diploma

Ummuaisya said...

bertuahnya adam...

apa yg ko cakap tu sama macam apa yg makcik aku cakap..dia pernah duk kat new castle for 5 years dan dia sgt satisfied dgn sistem pembelajaran kat sana.sehinggakan dia decided nk permanent kat sana until ank dia masuk university. Tapi ada problem, then terpaksa jgk balik ke malaysia.

Kat malaysia, ank dia tak boleh nk terima dgn sistem persekolahan kat sini. Cikgu pulak asyik perli..panggil dia budak u.k. ..cikgu kat sini much2 different dgn kat sana. After seminggu msk sekolah, dia tak nk ke sekolah lg, tak tahan dgn sikap cikgu.

lepas tu ambik sendiri exam kat british council and blajar sendiri.kesian dia..nk hntr ke international school, terlalu mahal, dekat 20k per semester.

aku pun mmg ada plan nk hntr khaira ke tadika umur 3 thn nnt. ikutkan hati, skrg pn dh rasa nk hntr pasal dia asyk request nak gi school stp kali bgn pagi.

lepas ni kira adam masuk darjah satu lah ye?

miesha said...

salam. bagusnyer adam berpeluang bersekolah di sana.
saya bakal seorang guru,skrg masih praktikum, ramai anak bangsa masih tak dpat membaca, darjah 5 ada ramai yg tak boleh membaca..tak tau kenapa? ada yg kata semasa di tadika, guru tak pandai mengajar..masuk sekolah rendah masih tak pandai membaca juga. dimana silapnyer tak pasti...saya juga pernah mengajar di sekolah menengah di kawasan pedalaman, bahasa inggeris pelajar sangat lemah, kemudian mate dan sains juga dalam bahasa inggeris, pelajar tak dapat apa-apa, sebab tak faham bahasa inggeris. kesian dengan mereka. penguasaan bahasa inggeris perlu dikuasai dahulu untuk memudahkan pemahaman utk subjek yang lain. selamatnya, utk ujian ada dwibahasa.

Mamaboyz said...

ila:
anak makcik kau dah besar ke? teruk jugak kalau dah besar culture shock, lagi susah nak adapt ek..

lepas ni adam masuk 'reception' pastu baru year one, kira year one umur 5 thn setgh (kat sini sesi sekolah sept-july, bukan start jan)

nanti pilih tadika yg best utk khaira ok :)

miesha:
alamak umur 11 thn tak boleh baca? dah screen utk apa2 penyakit yg tergolong dalam 'learning difficulties?' (eg dyslexia)

menarik yer nama anak Ahmadenijad :)

anon suria said...

my opinion:

1) Ayuni my doter start nursery tadika umur 2 tahun 7 bulan . Kami tak masukkan nursery/ tadika mahal. But very effective . Tadika Yayasan Pelajarn Johor,Muar.RM190 permonth. Kalo tadika jer..RM90 permonth. Tak semestinya tadika mahal..tadika terbaik. Yang penting selidiki sistem pembelajaran dan suasana tadika itu.

2) Msia sgt pentingkan exam . Before ke UK , umur ayuni baru jer 3 tahun,dah ambik satu exam .Sebagai parents , tentu lah saya suka bila anak saya dapat no 2 sebab dia yang termuda dalam kelas. Tapi bila pikir balik..ntah-ntah anak kita stress..! Walau apa pun thanks to YPJ yang ajar Ayuni kenal ABC, Jawi at that age.

3) Ayuni dapat rasa nursery dan reception di UK. Mungkin sistem pembelajaran di sini mmg terkesan di jiwa anak-anak. Ayuni blh membaca within 3 months di reception (4 years..nak masuk 5).Alhmadulillah skrang dah lancar baca. so tak bimbang bila balik msia nanti . In fact , dia blh baca, eja dan tulis Bahasa Melayu ikut kaedah Phoenics.syukur....

4) Mungkin kita kena pikirkan macam mana nak tolong anak bangsa kita. kena tolong guru ..kita yang ada pengalamn skit ni blhlah share ngan kawan-kawan.

Pokoknya..parents juga kena usaha untuk ajar anak. Mungkin after this, di malaysia..guru kena adakan kursus untuk ibu bapa mcm kat sini...cara yang betul ajar anak membaca dan mengira. barulah anak tak confius.

Mamaboyz said...

yer su, setuju no 4- itulah tujuan entry ini ditulis, tapi saya takde pengalaman hantar anak tadika di malaysia so tak boleh nak compare

eh tiba2 komen su telah mencetus 1 idea! nanti idea akan diperkemaskini dulu- next entry ok

fajar said...

personally, saya suka sistem kat sini. anak-anak terdidik dgn cara yang tak tertekan. diorg pun happy. lg satu, cikgu2 dia sgt la sabar dan passionate dgn budak2. takde la nak marah2 ke apa. pendidikan awal dorang lbh terapkan kpd confident. dia bg budak bercakap, bersosial, berinteraktif, kreatif, etc. tp, kat malaysia, mula2 dah start dgn reading, maths, abc dan semua. lps tu, exam!

sbb tu, boleh nampak beza kalau student kita (mcm kami as postgrad) compare dgn student UK. dorang ni, walaupun result x power, tp bab presentation mmg bagus. sbb communication skill dorang power. even working in group pun better. kita bagus kpd internal. but then, yg menonjol org2 dia. sbb dari awal lg mereka dah terdidik to be confident. to express themselves. sbb tu, kalau dlm apa2 seminar, dorang cpt saja tanya soalan.

tp ni based on my experiences la. :)

Mamaboyz said...

hmmm confidence, communication skills, teamwork, cikgu yg sabar dan passionate...apa yg ada dlm sistem diorang yg buat diorang lebih kualiti2 ni? nanti kita boleh perhati lagi...

thanks fajar for sharing..

knv said...

doc,
thanks for this. saya agak cuak nak fikir budak2 nak pi sekolah sana. i knew it would be any eye opener for me and a seriously good exposure for the kids. tapi still ada sikit gusar.

love your entry!

thanks!