Saturday 23 October 2010

Ammar ke sekolah

Sudah lebih kurang 6 minggu Ammar sekolah. Di sini sekolah bermula pada umur 3 tahun. Tahun pertama ialah nursery, atau playschool.

Ammar sangat gembira ke sekolah. Nak menyiapkan dia ke sekolah pun senang. Kalau Adam yang saya letih bebelkan setiap pagi untuk makan, mandi, siap, tapi bagi Ammar sangat senang. Dia bangun seawal 6 pagi, minum susu botolnya dan terus cergas bermain, minta dimandikan dan makan sarapan. Pukul 7.30 baru abangnya bangun.


posing dulu

Adam and Ammar


bye bye to Abid


sampai di sekolah

Adam: be a good boy Amai....

main snake and ladder dulu sebelum masuk kelas

dengan Hanie

3 sekawan budak Melayu- Rizqi, Hanie, Ammar

main picture puzzle

Abid menyibuk sekejap

I can cook!

eloklah tu Amai, masuk periuk dalam microwave..

this is red pepper (Abid enter frame lagi)

main pasir pulak
Hakikatnya nama saja sekolah, tapi ia sebenarnya ia adalah a place of structured play. Ada kawan2, ada dewasa yg mengawasi, ada sesi mendengar cerita, menyanyi bersama, makan bersama. Walau banyak macam mana pun saya boleh mengajarnya di rumah, tapi ada beberapa perkara yg hanya dia akan dapat di sekolah. Antaranya kemahiran bersosial, main pasir (sah-sahla takkan dapat main kat rumah), input dari pelbagai cikgu, belajar berfungsi di bawah autoriti lain etc etc. Sebelum dia ke sekolah kami tak tahu pun yang dia agak berani menonjolkan diri, ini sangat berbeza dengan Adam. Dia juga telah memukul budak lain (!) pada minggu kedua sampai papanya dipanggil oleh cikgu...hehe (ya ampun ye kalau budak itu Rizqi atau Hanie).


Ada satu lagi peristiwa yang memberi kami gambaran personalitinya yang sangat berbeza dengan Adam. Jika dulu Adam selalu mengadu yang dia tak pernah dapat naik basikal di nursery-nya, setiap kali mesti ada budak yang dah dapat dulu basikal itu. Tapi minggu lepas Ammar bercerita dengan saya..

Mama : What did u do at school today Ammar?
Ammar: I play the bicycle..
Mama : Did u get to the bicycle first? (alamak, dah takut dah adakah dia guna kekerasan utk mencapai matlamatnya?)
Ammar: No, a boy was playing it. I said to the boy- Get off the bicycle! (aarrgghhh! tension mama dengar)
Mama: That's not good, you must say please, can I have my turn...
Ammar: But I carry Rizqi at the back, then I carry Hanie at the back...I pedal, Rizqi and Hanie dont pedal because pedal only at the front...

OK Ammar....niat dah baik, tapi matlamat tak menghalalkan cara...

Satu hari dia tiba2 menangis di sekolah. Cikgunya pun tak tahu kenapa. Bila di rumah saya tanyakan dia. Dia jawab "because i cannot find you Mama" :( sedihh.. kemudian saya tanya apa dia buat selepas itu. Dia kata "I go to the kitchen and cook pizza like you.." Ammar..Ammar... memang luaran dia ganas tapi sentimental jugak... (ehh macam saya ke? :P)

4 comments:

Unknown said...

Amamr mmg good boy....so far rasanya dia tk pernah 'disturb' Hanie(Mrs Taylor tk pernah mention pula...)...cuma Hanie lebih recognize Rizqi since sokmo dok jumpa sblm bersekolah...Ammar she know name but Hanie malu2 lagi kot????

Mamaboyz said...

hehe tak tau siapa yg dia kacau kat sekolah tu

mummy said...

Ammar,

good boy and a brave one too! heh

weii,

ainaa dah pandai gaduh jugak dgn geng berek polis dia...

AmmarHariz said...

ainaa, nanti bolehla kita geng sama ok